dinsdag 15 maart 2016

Dru Yoga op ZATERDAGVOORMIDDAG in ERPE



Onze lesgever Dru Yoga is Danny Verhelst. Hij geeft zijn vierde reeks bij MutuaFides.
De lessen gaan door op zaterdagvoormiddag.
Ben je nieuwsgierig? Lees dan zeker onderstaande info. Zo kom je te weten hoe goed Dru Yoga voor jou wel kan zijn!
U KAN OOK NU NOG INSTAPPEN!
Inschrijven mogelijk bij Katleen, massagehuismutuafides@gmail.com.
Data van de lessen: 5 - 12 - 26 maart, 30 april, 14 en 21 mei, 4 - 11 - 18 en 25 juni.
Dru Yoga vormt de basis van al onze activiteiten binnen Dru; het inspireert ons bij alles wat we ondernemen. We gaan uit van zachte, vloeiende bewegingen en een gecontroleerde ademhaling, waardoor het naast een sierlijke ook een krachtige manier is om stress te verminderen. Dru Yoga is stevig verankerd in de eeuwenoude yogatraditie. Dru Yoga is goed voor de rust in lichaam en geest, bevordert de innerlijke stabiliteit en draagt bij aan een positieve en pro-actieve levenshouding.
Dru yoga besteedt veel aandacht aan het gemakkelijker omgaan met emoties. Als je je gevoelens beter weet te hanteren, ben je meer de baas over je leven. Dan laat je je minder afleiden en kun je je energie gebruiken voor de doelen die je jezelf stelt. Emoties als verdriet of boosheid loslaten gebeurt met series oefeningen die Energy Block Release (EBR) worden genoemd. Dit zijn zachte strekoefeningen, draaiingen en buigingen die spanningen uit gewrichten en spieren doen wegstromen. Vaak worden daarbij ook visualisaties en affirmaties gebruikt om de emotionele blokkades los te laten.
Dru yoga legt een groot accent op de stilte in jezelf, wat ook in de naam schuilt: Dhruva Nakshatra betekent poolster in het Sanskriet. Zoals deze ster een vast punt aan de hemel is, verwijst zij binnen Dru yoga naar een vast innerlijk concentratiepunt.
Dhruva betekent stil en onveranderlijk. Alles om je heen is continu in beweging, maar in het centrum is rust. Nanna Coppens legt het beeldend uit: 'Het Dru gevoel is dat je even niets hoeft. Je voelt dat het goed is om in het hier en nu te zijn, zonder dat er iets veranderd hoeft te worden. Vergelijk het maar met het gevoel dat je hebt als je een mooie zonsondergang ziet. Op zo'n moment bén je alleen maar en wil je even niets anders.'
Dit gevoel van kalmte, acceptatie en gelukzaligheid vind je in je hart. Niet voor niets wordt Dru yoga ook wel 'de yoga van het hart' genoemd. André Hartwich, Dru meditatieleraar: 'Door meer vanuit het hart te leven, komt een energie vrij die je dichter bij de essentie brengt. Zelf ervaar ik dat ik dingen meer zie zoals ze zijn, in plaats van zoals ik denk dat ze zijn. En doordat ik me meer verbonden voel met anderen, veranderen mijn prioriteiten. Ik wil echt een bijdrage leveren aan het leven van anderen.'
Typisch voor Dru yoga zijn de rustige, zachte bewegingen in de houdingen. Kalme bewegingen roepen weinig weerstand op en zorgen dat je spanning kunt loslaten. Veel houdingen binnen Dru yoga zijn variaties op bekende asana's. De aanpassing zit 'm vaak in extra ontspanning en beweging tijdens de houding. De Boom (Vrksasana) wordt bijvoorbeeld uitgevoerd met een armbeweging waarbij de armen ontspannen rondgaan.
Een ander uitgangspunt is dat je energie beter gaat stromen wanneer je de gewrichten ontspant en je niets overstrekt. Als je bijvoorbeeld je armen zijwaarts strekt, maar net iets te ver naar achteren, creëer je in de schouders spanning die zich vastzet. Volgens de Dru filosofie komt dankzij de zachtheid van de bewegingen meer energie in het lichaam vrij en kan deze vrijelijk stromen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen